• johanna35

lindar ni era barn ?

Hej,
    Jag undrar om det är någon mer som lindar eller har provat att linda sitt barn?  Min tjej var rätt så tröstlös och jag blev tipsad att linda om henne. Hon älskar att bli lindad men jag får så mycket negativa kommentarer som tvångströja, misshandel etc etc. Hon är nu tre månader och blir väldigt lugn och nöjd när hon lindas och ska sova. När hon är vaken lindar jag henne inte såklart, då ligger hon oftast på magen och "leker" Det är ju viktigt att hon ska kunna utveckla muskler och rörelser... Nyfiken

• Svar på tråden lindar ni era barn ?
  • L i n n

Jag har lindat alla mina tre barn.
    Inte några längre perioder i deras liv, men nån gång ibland gjorde jag det.
    Alla har älskat det!

• Millan83

Nej. Tycker det låter väldigt obekvämt för bebisen. Visst, hon gillar att ligga nära och i trånga utrymmen (kuddar, filtar) men jag skulle inte vilja linda henne. Tänk vad varmt! Bebisar ska ju ha svalt när de sover, minskar risken för psd!

• Natulcien

Nej, det skulle jag aldrig göra.

Men i vilket fall ska man väl inte linda så länge som upp till 3 månader p.g.a. att man hämmar rörelsefriheten då..?

• cloudberry79

Nja. Vi har haft barnen tätt i bärsjal och sånt, men när de sover själva så minskar ju risken för PSD om de har det svalt och luftigt, så vi har inte lindat barn som ligger.

(M)amma till V -07 och E -12
  • johanna35
    Millan83 skrev 2013-04-21 09:20:30 följande:
    Nej. Tycker det låter väldigt obekvämt för bebisen. Visst, hon gillar att ligga nära och i trånga utrymmen (kuddar, filtar) men jag skulle inte vilja linda henne. Tänk vad varmt! Bebisar ska ju ha svalt när de sover, minskar risken för psd!

men om du är rädd för psd ska du nog inte ha kuddar och filtar i närheten av henne :)
    Och det är precis som ditt inlägg jag bemöts av. Vi gör en vuxen bedömning på våra små. Jag skulle självklart inte vilja bli lindad själv :) men det är ju inte mig det gäller, eller hur? Vi för över så mycket från vårt perspektiv, som inte är bra eller ÄR bra för de små. Lustigt eller olustigt. Du skriver att hon gillar att ligga trångt men du vill inte linda, varför? frö mig är det lite motsägelsefullt

Det bli inte varmare med att linda kontra en sovpåse? och angående PSD är det bra mycket säkrare med att linda för INGENTING kan komma över hennes ansikte (som filt eller kudde)
  • Alby

Du menar swaddling? Vi gjorde det lite i början, det visade god effekt. Men jag tyckte att det såg så hemskt ut så vi slutade. Men dottern blev avslappnad och somnade fort.

• cloudberry79
    johanna35 skrev 2013-04-21 09:47:48 följande:

men om du är rädd för psd ska du nog inte ha kuddar och filtar i närheten av henne :)
    Och det är precis som ditt inlägg jag bemöts av. Vi gör en vuxen bedömning på våra små. Jag skulle självklart inte vilja bli lindad själv :) men det är ju inte mig det gäller, eller hur? Vi för över så mycket från vårt perspektiv, som inte är bra eller ÄR bra för de små. Lustigt eller olustigt. Du skriver att hon gillar att ligga trångt men du vill inte linda, varför? frö mig är det lite motsägelsefullt

Det bli inte varmare med att linda kontra en sovpåse? och angående PSD är det bra mycket säkrare med att linda för INGENTING kan komma över hennes ansikte (som filt eller kudde)
    Fast PSD beror inte på att barnet kvävs av filtar och kuddar, utan att de slutar andas och hjärtat slutar slå oförklarligt, eventuellt på grund av att de tror att de är tillbaka i magen. Rekommendationen är att barnen ska ligga svalt och fritt, utan täcke och inte lindade. En del barn mår bra av att vara tight när de sover, men då kan man tex bära i sjal eller sele så märker man om de blir livlösa... Eftersom jag har haft ett barn som helt plötsligt slutade andas i min famn så vet jag att jag absolut vill ha barnet nära om det händer så man kan hjälpa snabbt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • johanna35
    Natulcien skrev 2013-04-21 09:41:31 följande:
    Nej, det skulle jag aldrig göra.

Men i vilket fall ska man väl inte linda så länge som upp till 3 månader p.g.a. att man hämmar rörelsefriheten då..?
    Precis, man ska inte linda hela tiden, jag lindar henne mestadels bara när hon ska sova. Rörelser eller reflexer har ingen funktion under sömn, då är de snarare skadliga beroende på hur mycket dom har såklart.

Hon blir inte varm av att lindas
  • Millan83
    cloudberry79 skrev 2013-04-21 09:51:20 följande:
    Fast PSD beror inte på att barnet kvävs av filtar och kuddar, utan att de slutar andas och hjärtat slutar slå oförklarligt, eventuellt på grund av att de tror att de är tillbaka i magen. Rekommendationen är att barnen ska ligga svalt och fritt, utan täcke och inte lindade. En del barn mår bra av att vara tight när de sover, men då kan man tex bära i sjal eller sele så märker man om de blir livlösa... Eftersom jag har haft ett barn som helt plötsligt slutade andas i min famn så vet jag att jag absolut vill ha barnet nära om det händer så man kan hjälpa snabbt.
    Tack. Du svarade bra åt mig också.

Till TS:

Hon kan ju fortfarande röra sig när hon ligger uppbullad! Plus att det inte är nåt "över" henne, vilket gör det svalare. Nu för tiden ligger hon inte så eftersom hon är åtta månader. Hade inte sovpåse heller. Pyjamas eller bara i blöja. Filt, tunn. 

Om du inte vill höra svar kanske du inte ska fråga?  
  • Natulcien
    johanna35 skrev 2013-04-21 09:55:03 följande:
    Precis, man ska inte linda hela tiden, jag lindar henne mestadels bara när hon ska sova. Rörelser eller reflexer har ingen funktion under sömn, då är de snarare skadliga beroende på hur mycket dom har såklart.

Hon blir inte varm av att lindas
    Jo, de behöver kunna röra sig även under sömnen, bl.a. för att minska risken för psd.

Som sagt, jag själv skulle aldrig linda en bebis.
Svar på tråden lindar ni era barn ?